ويژگي هاي صدا در گويندگي خبر

آمار مطالب

کل مطالب : 150
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش دانيال(ع) و آدرس shoush1500.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 150
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : شوراي نويسندگان
تاریخ : چهار شنبه 27 آذر 1392
نظرات

ويژگي هاي صدا در گويندگي خبر

صدا مهمترین ابزار ارتباط گوینده خبر با مخاطبان است. هر چند گوینده چهره ای جذاب و ظاهری آراسته و لباسی مناسب داشته باشد ، ليکن صدای او عامل اصلی ارتباط است. اگر هنگام شنیدن خبر ، صدای تلویزیون را ببندیم و به چهره ، رفتار و حالات و لباس گوینده نگاه کنیم ، متوجه خواهیم شد که صدا تا چه حد اهمیت دارد.

گوینده با صدای خود اندیشه و احساس و دقایق مفاهیم را برای درک مخاطب بیان می کند. بدیهی است هرچه صدای او کاراتر و موثرتر باشد، در بیان مفاهیم موفق تر خواهد بود. صدای انسان دو وجه متمایز دارد؛ یکی وجه فیزیکی و کمی آن ، دیگر وجه معنایی و کیفی است .

برای دستیابی به صدای کامل باید از هر دو صدا برخوردار بود ، یعنی هم صدای خوب داشته باشیم و هم مهارت استفاده از حالات آن را بدانیم هر چقدر متن خبری خوب طراحی و تنظیم شده باشد ، اگر گوینده خبر صدای کاملی نداشته باشد ، نمی تواند مفاهیم آن متن خبری را به مخاطب منتقل کند. ذره ای خلل و ایراد در لحن صدای گوینده خبر، ممکن است در مردم و مخاطبان تشنج و ناآرامی و تردید ایجاد کند.
بویژه هنگام خواندن خبرهای سرنوشت ساز که با منافع ملی و امنیت ملی و اعتقادات مردم مرتبط است . از وظایف اصلی گوینده خبر این است که نخست بداند صدای خوب و جامع و کامل چیست و ثانیا از ویژگی ها و ظرفیت های صدای خود آگاه باشد. او باید بداند جای صدای او کجاست؛ تا چه حد انعطاف دارد؛ نقص و ایراد صدایش در کجاست؛ گاهی صدا باید آرامش بخش باشد و مردم را به آرامش دعوت کند، گاهی لحن صدا باید هیجان ملی ایجاد کند. زمانی لازم است نهیبی در صدا باشد به گونه ای که از غرور ملی دفاع شود.
گاهی دعوتی در حالت صداست . ابراز همدردی به لحن ویژه ای نیاز دارد. برای هم احساس شدن با شادی مردم ، گوینده خبر باید از آهنگی ویژه در صدایش استفاده کند و مهمتر این که ، گوینده خبر در هیچکدام از این حالات نباید شکلی مصنوعی به خودش بدهد. حال به ویژگی های صدا می پردازیم

حجم صدا (Volume) 
از یک نگاه صدای پرقدرت برای گوینده شاید همه چیز باشد. البته امروزه دستگاه های الکترونیکی هر نوع صدایی را پرقدرت می کند. اما بسیاری از عوامل و موانع وجود دارد که شما لازم است با آگاهی از آنها، صدایتان را تناسب ببخشید. کمیت و کیفیت حضور افراد در محیط، صدای خارج از محیط، وضع انعکاس صدا در فضا و موارد دیگر. اگر شما در جایی زیاد بلند صحبت کنید، مخاطبان ممکن است شما را بی ادب تلقی کنند. اگر خیلی ملایم صحبت کنید، ممکن است مطالب شما تفهیم نشود. یادتان باشد که همیشه صدایتان برای خودتان بلندتر از آن است که به شنونده می رسد.

زیر و بمی صدا ارتفاع ( Pitch) 
ارتفاع صدا ، حالت زیر و بمی صدای فرد است . هر اندازه امواج صدا بیشتر و تندتر مرتعش شوند ، حالت زیر بودن آن بیشتر است و هر چه کمتر ارتعاش داشته باشد ، حالت بم تری دارد. دانگ یا زیر و بمی صدا را می توان از صدایی که بین کلید اول و آخر پیانو تولید می شود ، مشخص کرد. هنگام گویندگی ، زیر و بمی صدا بر معانی کلمات و صدا اثر می گذارد. تغییر در زیر و بمی صدا را «آهنگ صدا» نیز می نامند. تغییر ارتفاع به صدای شما درخشش ، گرمی و شور و نشاط می بخشد. این آهنگ صدای شماست که مشخص می کند آیا شما جمله ای را به صورت سوالی مطرح می کنید یا خبری ، آهنگ صدایتان همچنین غم و شادی و رضایت و عصبانیت و سرزندگی و بی حالی و نگرانی و آرامش شما را آشکار می کند. در گفتگوهای روزمره ، به طور غریزی آهنگ صدایمان را برای بروز احساس و منظورمان به کار می گیریم . افرادی که این چنین نیستند و یکنواخت صحبت می کنند، تنها می توانند برای افراد کم خواب موثر باشند.

سرعت و میزان گفتار (Rate)
سرعت به معنای تعداد کلماتی است که در واحد زمان به کار می بریم . مردم امریکا معمولا در یک دقیقه 120تا 150کلمه را به کار می برند. اما میزان توصیه شده برای گویندگی خبر ، توان خواندن 110کلمه در دقیقه است که البته این مهارت نباید با تند و بد خواندن و سریع و نامفهوم ادا کردن اشتباه شود. دانیل وبستر در یک دقیقه به سختی 90کلمه سخن می گفت ؛ فرانکلین روزولت 110کلمه و جان کندی 180کلمه ، به کار می برد. مارتین لوترکینگ با 92کلمه آغاز می کرد و با 145کلمه به پایان می برد. بهترین میزان و سرعت گویندگی به چند عامل وابسته است ، ویژگی های صوتی و آوایی گوینده ، حالت و احساسی است که با آن تلاش می کند مفهومی را بازگو کند.

4 مکث (pause)
آموختن و دانستن چگونگی مکث بجا برای گویندگان روشی اساسی و مشکل است . لحظه ای سکوت گاهی معنایی در حد یک قرن دارد. هر چه تسلط و آمادگی شما در سخن گفتن بیشتر شود، اهمیت و کاربرد مکث و سکوت را بیشتر درمی یابید. مکث و سکوت مناسب ، گاهی پایان تفکر و نظری را اعلام می کند و گاهی فکر جدیدی را برای بررسی خلق می کند و شاید تاثیری عاطفی به عبارت و جمله ای القا کند. مارک تواین (Mark Twain) ، نویسنده باذوق و شوخ طبع و بذله گوی مشهور امریکایی می گوید: «کلمه و واژه مناسب و درست ممکن است نافذ و موثر باشد، اما هیچ کلمه و واژه ای موثرتر از یک لحظه سکوت ، مناسب و بجا نیست.» او معتقد است که مکث بیجا ممکن است موجب خنده و تمسخر شود.

گویندگی خبر رادیو:

با توجه به اینکه مهم ترین عامل در گویندگی رادیو، صدا می باشد ، با استفاده از توضیحات ارائه شده درخصوص صدا، گفتار و راه های بهبود آنها میتوان راه های پیشرفت در گویندگی رادیو به ویژه، گویندگی خبر را طی کرد. ضمن این که گویندگی خبر رادیو، ویژه گی خاص خود را دارد و علاوه بر صدا، عوامل دیگری هم در موفقیت او نقش دارند.
دبیر – گوینده:
در بیشتر استیشن های رادیویی جهانی ، گویندگان خبر در تهیه و تنظیم خبر نقش دارند از جمله مزایای مهم این روش این است که :
1 ـ با نوشتن و تنظیم متن اخبار ، با موضوع خبر و گزارش آشنا شده و درک و تسلط او از خبری که می خواند افزایش می یابد.
2 ـ شرایطی فراهم می شود تا گوینده یا منابع خبری ارتباط پیدا کند و یان ارتباطات می توانند او را در تلفظ صحیح اسامی و واژه های دشواری یاری دهد.
3 ـ اغلاط چاپ و سایر خطا های اثر گذار در خواندن خبر کاهش می یابد و شرایطی فراهم می شود تا گوینده فعالیت خبر نگاری هم انجام داده و در اخبار توفیق بیشتری پیدا نماید.
 شناخت همکاران و وظایف آن ها:
گوینده خبر باید عوامل مختلف در تحریریه خبر را بشناسد و ارتباط لازم با آن ها بر قرار نمایند، تهیه و تنظیم خبر های مورد نظر برای پخش و ترتیب و توالی آن ها زیر نظر سر دبیر خبر انجام می شود. دبیران ، تهیه کننده گان و صدا برداران سایر  عواملی هستند که گوینده خبر برای موفقیت به تعامل مناسب با آن ها نیاز مند است.
شناخت کلی دستگاه ها  و امکانات فعال در استودیو پخش خبر:
1 ـ دستگاه های پخش نوار : شامل دستگاه پخش نوار  ریل، CD، کست برای پخش مصاحبه ها، پیام های تجارتی، آرم خبر، موسیقی و گوینده با شناخت طرز کار  این دستگاه ها تسلط بیشتری بر کار خود در استدیو و ارتباط با دستگاه ها ، پیدا می کند.
2 ـ  چراغ های رهنما: چراغ های که معمولاً به رنگ سبز و سرخ می باشد. روشن بودن چراغ سبز به معنی قطع میکروفون گوینده و برای پخش روی آنتن روشن بودن چراغ سرخ به معنی باز بودن میکروفون و پخش شدن صدای گوینده بر روی خط می باشد. گوینده باید در طول گوینده در استدیو، به این چراغ توجه داشته باشد.
3 ـ  جعبه کلید مقابل گوینده: جعبه ایکه بر روی آن تعدادی دکمه و کلید وجود دارد که گوینده می تواند به کمک آن ها میکروفون خود یا میکروفون تماس متقابل را روشن یا خاموش کند یا سایر کاربرد هایی که در ارتباط گوینده با سایر عوامل موثر هستند.
4 ـ ساعت استدیو: یکی از مهمترین ابزار هایی است که گوینده با آن سر وکار دارد. در بسیاری از موارد سر دبیر یا تهیه کننده از گوینده می خواهد که در زمان مشخصی با شنونده گان خدا حافظی کند یا خبر در زمان مشخص باید ارائه شود، در چنین شرایطی توجه به ساعت استودیو و هماهنگی گفتار پایانی با زمان مشخص شدن بسیار مهم است. عدم توجه گوینده به محدوده زمان می تواند موجب بروز اختلال در روند برنامه های رادیویی و جدول پخش برنامه ها گردد.
 چوکی و میز:
چوکی و میز باید به نحوی باشد که برکیفیت صدای گوینده اثر نا مطلوبی نداشته باشد شرایط باید به نحوی باشد که گوینده راحت بنشیند و ستون فقرات را راست نگهدارد. کسی که قوز کرده باشد ، نمی تواند تنفس صحیح انجام دهد زیرا عضلات شکم و پرده دیافراگم نمی توانند در بیرون راندن هوا از شش ها یا قدرت لازمی که تار های صوتی را به ارتعاش در آورد. اقدام کنند. در عین حال گوینده باید طوری بنشنید که برای خواندن و توجه به خبر و علایم ، تسلط لازم داشته باشد.
 میکروفون:
عملاً میکروفون ها شکل های مختلفی دارند اما میکروفون های رومیزی به گونه ای است که گوینده خبر باید فاصله 15-25 سانتی متری با آن را حفظ کند. با توجه به حساسیت بالای میکروفون های استدیویی در انتقال صدا با گوینده باید مراقب هر گونه رفتاری که منجر به صدا های حتی ضعیف هم می شود ، با شد به عنوان مثال در برخی موارد گزارش دست روی میز، برداشتن متن ها و ورق های خبری و کنار گذاشتن آن ها بر روی میز و حتی نوشتن با خودکار، ممکن است صدای اضافه در طول خبر خواندن ایجاد نماید. در مواردیکه با مهمان یا شخصیتی خبری در استودیو در حال مصاحبه هستید ، دقت کنید که به دلیل برگشتن شما رو به مهمان یا تغییر جهت ، صدای شما ضعیف نشود.
 

تعداد بازدید از این مطلب: 352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش دانيال(ع) خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود